SPOTKANIE  Z  SIOSTRĄ  MISJONARKĄ

  

             6 grudnia gościliśmy w naszej szkole Misjonarkę – s. Idę Karmelitankę Dzieciątka Jezus, która od 11 lat mieszka i posługuje na misji w Kamerunie. Siostra podzieliła się z nami codziennym życiem w Afryce, opowiedziała o pracy na misjach. Jest Dyrektorką Katolickiej Szkoły Podstawowej i Przedszkola w Koudandeng, w których uczy się ponad 400 dzieci.

          Dzięki ciekawemu opowiadaniu mogliśmy poznać, w jakich warunkach uczą się dzieci, co jedzą, jakim językiem się posługują. Usłyszeliśmy też, jak wygląda ich codzienne życie poza szkołą, kiedy po powrocie trzeba pomagać rodzicom w pracy na polu przy zbiorze kakao, a wieczorem nie ma możliwości odrobić zadanych lekcji, bo w większości domów nie ma prądu, a zmrok u nich przez cały rok zapada już o godz. 18.00.

            To misyjne spotkanie z siostrą misjonarką cieszyło się wielkim zainteresowaniem  naszych uczniów. Z ich serc wypływały ciekawe pytania na temat życia kolegów i koleżanek z Afryki.

             Jesteśmy wdzięczni siostrze Idzie za tak wspaniałe spotkanie misyjne. Zapewniamy naszą pamięć w modlitwie i zapraszamy na kolejne spotkanie w naszej szkole.

 

           

PODSUMOWANIE TYGODNIA  EDUKACJI  GLOBALNEJ                                        

 

Za nami Tydzień Edukacji Globalnej. W tym roku obchody odbyły się pod hasłem:

                                      To nasz świat. Czyńmy go lepszym!

Miał on na celu zwrócenie uwagi młodych ludzi na problemy społeczne obywateli całego świata. Poprzez realizowane działania edukacji globalnej formowane są postawy: odpowiedzialności, szacunku, uczciwości, otwartości, odpowiedzialności, osobistego zaangażowania, gotowości do ustawicznego uczenia się.

Znaczna część społeczności szkolnej była zaangażowana w realizację naszego projektu.

Koordynatorami tego projektu były: E. Łapińska, J. Chrustowicz, B. Jarczewska, M. Wojciechowska

Podjęte zostały następujące działania:

Klasy 1 – 3

- odbyły się zajęcia dotyczące unikania zbędnych opakowań w czasie zakupów, utylizacji odpadów (segregacji), recyklingu, czyli ponownym wykorzystywaniu odpadów;

- pokazy filmów dotyczących segregacji odpadów;

- wykonanie plakatów i prac z odpadów.

 Klasa 1b

Brała udział w zajęciach, w których dzieci szukały odpowiedzi na pytanie jak zmniejszyć używania plastików w życiu codziennym. Dowiedziały się co to jest utylizacja odpadów i recykling, czyli ponowne wykorzystywanie odpadów. Dzieci wykonały w grupach plakaty dotyczące segregacji śmieci i wykonały ciekawe prace z odpadów. 

 Klasa 2a

Czynnie włączyła się w obchody TEG. Uczniowie pracowali nad problemem segregacji odpadów. Na zajęciach omówili dokładnie, w jaki sposób segregować śmieci.

Oglądali filmiki zamieszczone na stronie Urzędu Miasta i Gminy dotyczące problemu śmieci. Poruszają one bardzo ważne i aktualne zagadnienia. Narratorem jest klasowy kolega Szymon.

Również filmy zamieszczone przez rówieśników z różnych stron świata przybliżyły globalne problemy.

Dzieci wspólnie z rodzinami podjęli wyzwania mające na celu zwrócić uwagę na to, co można zmienić w najbliższym otoczeniu.

Otrzymane z Urzędu Miasta i Gminy w Łapach ulotki, dotyczące segregacji odpadów oraz zatruwania powietrza dwutlenkiem węgla przez stosowanie niewłaściwego opału, zostały rozdane wszystkim klasom w naszej szkole, zachęcając ich jednocześnie do przemyślanej segregacji. Ulotki zostały przekazane dzięki uprzejmości Pani Anny Kamińskiej.

 Klasa 2b

Przeprowadziła zajęcia dotyczące recyklingu i wykonała prace z odpadów.

 Klasa 2c

Podczas Tygodnia Edukacji Globalnej klasa oglądała prezentację multimedialną dotyczącą segregacji odpadów, wykonała plakaty o tym, jak będzie wyglądać w przyszłości Ziemia, gdy nie będziemy o nią dbać oraz rozwiązywała wiele zadań dotyczących dbania o nasze środowisko.

 Klasa 3a

W ramach obchodów Tygodnia Edukacji Globalnej klasa 3a wykonała kolorowe, bezmięsne kanapki, które były uzupełnieniem tematu pt. „Dlaczego ograniczenie jedzenia mięsa jest dobre dla środowiska?”. W kolejnych dniach uczniowie prezentowali używaną odzież i maskotki z „drugiej ręki” oraz stworzyli instrumenty muzyczne z odpadów.

 Klasa 3b

Dzieci obejrzały filmy edukacyjne dotyczące segregacji śmieci prowadzone przez Urząd Gminy Łapy. Uzupełniały karty pracy proponowane przez Cartoon Network. Wykonały projekt na lekcji informatyki w programie Paint dotyczący tegorocznego hasła: Unikaj, utylizuj, używaj ponownie, poprzedzony pogadanką. Wykonały też zabawki z recyklingu.

 Klasy 4-8

 - Odbył się happening Samorządu Uczniowskiego pod hasłem: „Przemysł odzieżowy ma wiele na sumieniu (wpływ przemysłu odzieżowego na środowisko)”.

- Uczniowie klas 5a,7c i 8b wzięli udział w Festiwalu internetowym „Świat w szkole, szkoła w świecie” .

 - Wykonali plakaty, oglądali filmy.       

 Klasa 4a

Na godzinie wychowawczej uczniowie obejrzeli  film "Lokalne działanie, globalna zmiana". Następnie podzieleni na grupy wykonali plakaty na temat "Co możemy zrobić dla lepszego świata?"

 Klasa 5a

Klasa na godzinie wychowawczej uczestniczyła w webinarium poświęconemu zmianie klimatu w ramach festiwalu „Świat w szkole, szkoła w świecie” organizowanym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej.

 Klasa 5b

Uczniowie dyskutowali o globalnych wyzwaniach wobec  Ziemi i relacjach międzyludzkich. Wykonali tematyczne plakaty.

 Klasa 7c

Klasa 7C zarejestrowała się do projektu „Świat w szkole, szkoła w świecie”. Uczniowie wykonali zadanie powitalne, 2 zadania z listy i zadanie końcowe, wzięli udział na zakończenie w spotkaniu on-line, na PAD lecie umieścili zdjęcia ze swoich działań.  

 Klasa 8b

Wzięła udział w festiwalu internetowym „Świat w szkole, szkoła w świecie” organizowanym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. W ramach festiwalu uczestniczyli w grze szkolnej, podczas której wykonywali zadania związane z tematyką TEG.

Wzięli udział w webinarze „Europa o klimacie - Szkoła na rzecz środowiska.” Dyskutowali o tym, jak my możemy działać, aby ulepszać świat, w którym żyjemy.

 Samorząd Uczniowski

Samorząd Uczniowski pod kierunkiem Pani Jolanty Chrustowicz przeprowadził happening „Przemysł odzieżowy ma wiele na sumieniu”. Brali w nim udział reprezentanci klas 6-8. Wśród plakatów i przedstawionych plastycznie  informacji dotyczących pilnej potrzeby ochrony środowiska, rozmawiali o ubraniach. Okazuje się, że przemysł odzieżowy jest drugim największym szkodnikiem po przemyśle paliwowym, który rujnuje życie naszej planety. Kupujemy często bezmyślnie, nie troszcząc się o to, że do wyprodukowania nowych jeansów, czy T-shirtu potrzeba - jak to ujął jeden z uczniów – JEZIORA WODY! Tylko w Polsce na składowisko odpadów trafia około 2,5 miliona ton odzieży rocznie.

Tego dnia Samorząd Uczniowski zachęcił uczniów, aby przyszli do szkoły w odzieży, której dali nowe życie. Może już nawet nie drugie, ale kolejne. Wszyscy obejrzeli specjalnie przygotowaną na tę okazję prezentację, a potem opowiadali o tym, co mają na sobie, dlaczego lubią swoje ubrania, które już kiedyś ktoś nosił, dlaczego zakupy w tzw. ciucholandach mają sens.                                                                                             

Podczas przerw rozdawane były również ankiety z pytaniami dotyczącymi tego samego tematu, gdyż nie wszyscy, ze względu na warunki pandemiczne, mogli uczestniczyć w spotkaniu.

Podsumowując, zdecydowana większość uczniów docenia ubrania z drugiej ręki.

Ciekawe, że na pytanie: Czy rodzice często kupują ci coś nowego, większość odpowiadała: rzadko, nie, czasami, nie często, tylko kiedy z czegoś wyrosnę, kiedy potrzebuję czegoś konkretnego, nawet nie pamiętam kiedy coś mi kupili…

 Świetlica

W ramach Tygodnia Edukacji Globalnej dzieci że świetlicy wykonały prace plastyczne pod hasłem "Czyste powietrze". Pani Beata Litwińczuk przeprowadziła z dziećmi pogadanki na temat kluczowych problemów współczesnego świata.

 Tak naprawdę wszyscy jesteśmy jedną globalną wioską. Dzieci z każdego zakątka świata mają rzeczywisty wpływ na jego rozwój, ochronę przyrody. Dlatego każdy z nas powinien zacząć zmiany od siebie i swoich bliskich.

       Dziękujemy wszystkim uczestnikom za wspólne działanie i chęci do wzmacniania znaczenia edukacji globalnej.

 

 

 

Wszelkie prawa zastrzeżone © Szkoła Podstawowa nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Łapach

Realizacja: Superszkolna.pl

  • Dziecięcy Telefon Zaufania: 800 12 12 12