Tydzień Edukacji Globalnej 2020 - podsumowanie
Właśnie dobiegła końca tegoroczna edycja Tygodnia Edukacji Globalnej 2020 pod hasłem To nasz świat. Uczyńmy go lepszym! Obchody w naszej szkole niestety nie mogły odbyć się w takiej formule jak w latach poprzednich ze względu na sytuację epidemiczną. Mimo wszystko, uczniowie aktywnie uczestniczyli w realizacji tak ważnych tematów dotyczących rozwoju i ochrony życia na Ziemi.
W ramach przewidzianego na ten rok hasła: It's our world. Let's take action together! klasy 7B i 8B pod kierunkiem p. J. Chrustowicz analizowały Cele Zrównoważonego Rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych. W odniesieniu do globalnego planu działania na rzecz znalezienia rozwiązań dla problemów współczesnego świata, uczniowie podczas zajęć języka angielskiego, skupili się na jego pięciu kluczowych obszarach:
1) Ludzie
2) Planeta
3)Dobrobyt
4)Pokój
5) Współpraca
Wyzwania, przed którymi stajemy jako mieszkańcy planety Ziemia, skłoniły dużą grupę młodych ludzi do przemyśleń. W rezultacie powstało wiele prezentacji dotyczących wybranych zagadnień w języku polskim i angielskim. Prezentacje zostały później wykorzystane jako pomoc nauczycielom w przeprowadzeniu lekcji wychowawczych dotyczących TEG.
Dodatkowo, podczas dwóch kolejnych godzin wychowawczych w klasie 5A ( wychowawca p. J. Chrustowicz), uczniowie zastanawiali się, jak pomóc rozwiązać kwestię biedy na świecie. Po obejrzeniu polskiego reportażu "Dzieci Afryki" padały propozycje i pomysły dotyczące usprawnienia działalności szkół. Poruszane w filmie problemy uwrażliwiały uczniów i skłaniały do tworzenia własnych planów na przyszłość celem niesienia pomocy. Wiele dzieci postanowiło zostać wolontariuszami gdy dorosną, by móc pomagać potrzebującym w ich codziennym życiu. Pomysły uczniów były proste i praktyczne: Pomaluję im szkołę! Będę organizować zabawy dla dzieci chorych i opuszczonych przez rodziców! Nauczę się angielskiego i zostanę ich nauczycielką! Zaproszę grupkę bidnych dzieciaków do siebie do domu! (...)
Klasa 7b (wychowawca p. M. Wojciechowska) również brała aktywny udział w obchodach TEG. Na godzinie wychowawczej rozmawiali o problemach i wyzwaniach dzisiejszego świata. Oglądali też filmy edukacyjne. W domu przygotowali prezentacje i plakaty nawiązujące do tegorocznego hasła TEG.
W kl. 6b ( wychowawca p. B. Rząca) została przeprowadzona godzina wychowawcza na temat edukacji globalnej. Wykorzystano filmy i prezentacje multimedialne. Zwrócono uwagę na zagadnienia związane z ekologią, wpływ na zmiany klimatu, zapewnienie bezpieczeństwa na świecie, poszanowanie praw człowieka.
Uczniowie z klasy 3b (wychowawca p. E. Łapińska) i 2b (wychowawca p. M.Łupińska) analizowały Cele Zrównoważonego Rozwoju na podstawie komiksu. Omawiane były też podstawowe prawa dziecka na podstawie prezentacji multimedialnej.
W ramach TEG p. K. Dziemianowicz w klasie IIa starała się zainteresować dzieci zagadnieniami związanymi z wodą oraz warunkami sanitarnymi na podstawie teatrzyku Kamishibai „Po drugiej stronie gór” Anny Onimichowskiej. Historia opisuje życie ich rówieśniczki Aiszy, której obowiązkiem było zdobywanie wody. Jej losy bardzo poruszyły uczniów i skłoniły do refleksji. Uczniowie podali wiele cennych pomysłów oraz rad, w jaki sposób możemy oszczędzać wodę. Powstały fantastyczne prace plastyczne związane z tematyką lekcji.
Natomiast najmłodsze dzieci z klasy 1a uczestniczyły w zajęciach dotyczących plastiku wszechobecnego w naszym życiu – Dlaczego plastik szkodzi ziemi? W trakcie zajęć wychowawczyni p. B. Jarczewska zapoznała uczniów z właściwościami plastiku ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń, jakie niesie on dla środowiska. Uczniowie wzięli udział w symulacji, która uzmysłowiła im, jak dużo plastiku zużywa przeciętna polska rodzina. Każdego dnia zaznaczali ilość opakowań plastikowych pojawiających się podczas różnych posiłków i do przygotowywanych potraw. Lekcję uzupełnił film edukacyjny z udziałem ekspertki.
Wszyscy jednym głosem mówili o potrzebie działań na rzecz ochrony naszej planety. To my, mieszkańcy Ziemi, kształtujemy nasz wspólny świat. Każdy z nas może zrobić coś dobrego dla planety i ludzi, kierując się zasadą „Myśl globalnie – działaj lokalnie”.