Już kolejny rok realizujemy projekt „Edukacja globalna. Liderzy edukacji na rzecz rozwoju”. W tym roku hasłem przewodnim jest „Pobudka! To ostatni dzwonek dla klimatu! Wszystkie nasze działania skupiały się wokół tego tematu.
Gazetki, plakaty informacyjne
Na korytarzach każdego piętra zostały przygotowane gazetki informacyjne, plakaty, które wykorzystano do prowadzenia lekcji.
Akcja sadzenia drzewek
Zorganizowano akcję sadzenia drzewek wokół szkoły przez uczniów klas młodszych.
Zmiany klimatu na lekcjach i zajęciach
W klasach młodszych przeprowadzono zajęcia na podstawie filmu "Punkt krytyczny. Zmiany klimatyczne" oraz audiobuka "Czas minął, trzeba działać!". Wykorzystano również gazetki i plakaty o przyczynach i skutkach zmian klimatu.
Pani Jolanta Chrustowicz na lekcjach języka angielskiego realizowała problemy z edukacji globalnej. W klasa 8b na lekcji: I'm a migrant zastanawiali się jakie są różnice pomiędzy pojęciem MIGRANT, a UCHODŹCA, co powoduje, że ludzie przemieszczają się, zostawiają swój kraj i zaczynają żyć gdzie indziej.
W klasach 8b i 7b celem lekcji: Who is Greta Thunberg, było przedstawienie postaci kilkunastoletniej szwedzkiej aktywistki, która swoją postawą zainspirowała młodzież całego świata do wyjścia na ulicę w proteście przeciwko ociepleniu klimatu.
Klasa 4A realizowała temat Cóż to się dzieje z naszym klimatem? Na podstawie krótkiego filmu "Three little pigs and climate change" uczniowie wyciągali wnioski które materiały otaczające nas na co dzień sprzyjają poprawie warunków klimatycznych, a które mu szkodzą.
Tematem godziny wychowawczej w klasie 5b - wychowawca Barbara Rząca było Dostęp do czystej wody, a zmiany klimatu. Omawiano zagadnienia - Do czego używamy wody w domu i w jaki sposób ją oszcządzać? Warunki życia ludzi, którzy mają ograniczony dostęp do wody pitnej. Dyskutowano na temat zmian klimatycznych.
W świetlicy szkolnej Beata Litwińczuk w ramach TEG przeprowadziła pogadankę na temat Jak możemy chronić środowisko? Przeprowadziła gry i zabawy związane z powyższą problematyką. Uczniowie wykonali prace plastyczne, a dziewczynki z klasy 3a wykonały transparent. Rozwiązywano zagadki logiczne, krzyżówki, klambury o tematyce ekologicznej. Poprzez wyżej wymienione zadania uświadomiono uczniom skutki ocieplenia klimatu oraz potrzebę ochrony naszego środowiska.
Edukacja rodziców, współpraca
Rodzice z klas I – III otrzymali informacje o TEG w szkole oraz listę przykładów, co można zrobić dla klimatu w swoim otoczeniu i wspólnie z dziećmi podjęli zadania, które będą przez miesiąc realizować w swoich domach.
Drugie życie odpadów
Na kółku biologicznym uczniowie klas 5 i 6 z panią Sylwią Łuczaj dali drugie życie odpadom, wykonali Ekorzeźby i zorganizowali wystawę na korytarzu szkolnym pt. „Rady na odpady”. (Szczegółowe informacje są poniżej.)
Wizyta u Burmistrza Łap
Dzieci klasy 3a z wychowawczynią Bożeną Jarczewską były z wizytą do UMiG i przeprowadziły rozmowę z p. Burmistrzem o ochronie środowiska. Celem wycieczki było uzyskanie informacji, jak problem klimatyczny jest rozwiązywany w naszej gminie. Pan Burmistrz przyjął gości bardzo serdecznie. Z wielką cierpliwością i życzliwością odpowiadał na wszystkie pytania.
Świat za 50 lat - zajęcia plastyczne
Na lekcjach plastyki uczniowie klas 6 pod kierunkiem pani Urszuli Maciejczuk wykonali prace plastyczne pt. „Świat za 50 lat”. Na korytarzu zaprezentowano wystawę prac.
Oznakowania o oszczędzaniu
Uczniowie klasy 2b wykonali kartki zachęcające do oszczędzania wody i energii, które zostały umieszczone w łazienkach i przy włącznikach w salach lekcyjnych.
Sprzątamy - dajemy przykład dorosłym
Posprzątany został plac, który był wielkim śmietniskiem, w pobliżu nowego ronda przez klasę 4a z wychowawczynią panią Jolantą Chrustowicz. Śmieci zostały posegregowane.
Wycieczka do Zakładu Wodociągów i Kanalizacji
Pani Marzena Wojciechowska zorganizowała klasom 5b i 6b wycieczkę do Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Łapach. W trakcie wizyty uczniowie mieli możliwość poznania kompleksowego procesu oczyszczania ścieków. Dowiedzieli się również, jakich rzeczy nie powinno się pozbywać drogą kanalizacji. Okazało się, że oczyszczanie ścieków nie jest takie łatwe, jak mogłoby się nam wydawać. Proces ten wymaga stosowania bardzo nowoczesnych technologii spełniających wszystkie wymagania środowiskowe.
Marsz dla klimatu
Największe wrażenie zrobił marsz dla klimatu zorganizowany na zakończenie Tygodnia Edukacji Globalnej. Uczniowie naszej szkoły ruszyli w miasto celem uświadomienia mieszdykańcom Łap, że ciężko się oddycha, gdy komin dymem prycha. Pod opieką, nauczycieli działających na rzecz edukacji globalnej (Jolanta Chrustowicz, Bożena Jarczewska, Marzena Wojciechowska), w marszu wziął udział Samorząd Uczniowski oraz przygotowani do akcji uczniowie klas:3a, 4a, 7b, 8a i 8b. Dzięki pomysłowym transparentom, grzechotkom, tamburynom, a także głośnym okrzykom nawołującym do oszczędzania energii oraz stosowania biopaliw, byli widoczni i słyszalni.
Nie jest to jednorazowe działanie. Przez cały rok będziemy wracać i pracować nad tym niezwykle aktualnym i ważnym tematem.
Bardzo dziękuję wszystkim, którzy aktywnie brali udział w projekcie, a w szczególności koleżance Joli Chrustowicz.
Ewa Łapińska
Rady na odpady