Rok szkolny 2018/ 2019
Światowy Dzień Wody
22 marca obchodzony jest Światowy Dzień Wody. To dobry moment, by przypomnieć, jak wielką rolę w życiu odgrywa woda i jak wielkie zagrożenie niesie ze sobą spadek jej zasobów. W tym dniu na szkolnym korytarzu zawisły plakaty na temat oszczędzania wody wykonane przez uczniów kl. I-III. Na parterze zorganizowano wystawę materiałów związanych z obchodami ŚDW z PAH. O tym, jak woda jest ważna i że należy ją szanować powinien wiedzieć każdy z nas.
Po angielsku z rosyjskim wolontariuszem
12 lutego Jolanta Chrustowicz zorganizowała spotkanie z przedstawicielem Wolontariatu Europejskiego (EVS) z Rosji, który w języku angielskim przeprowadził zajęcia w klasach 8B i 8A (2 gr.) na temat Chabarowska i regionu Amur znajdującego się na dalekim wschodzie Rosji. EVS (European Voluntary Service) wspiera wolontarystyczną pracę młodych ludzi z całej Europy celem rozwijania solidarności, promocji tolerancji i kształtowania obywatelstwa europejskiego.
Co wiemy o dalekim wschodzie Rosji? Okazało się, że niewiele. Nowoczesne miasto Chabarowsk, obok tajga i jej zwierzyna z tygrysem syberyjskim na czele, rzeka-granica z pobliskimi Chinami, rdzenni mieszkańcy i ich tradycje, kawior do chleba z masłem na śniadanie... Uczniowie z zaciekawieniem i niedowierzaniem wsłuchiwali się w słowa charyzmatycznego wolontariusza Viktora. Nawet tłumacz nie był potrzebny.
Góra grosza
Od 26 listopada do 2 stycznia 2019 r. trwała XIX edycja Góry Grosza. Organizatorem był samorząd uczniowski. Wrzucane były drobne monety do wielkiego słoja znajdującego się na parterze. W tym roku zebrano aż 311 zł. Zebrane pieniądze zostaną przekazane na pomoc dla najbardziej potrzebujących dzieci, które nie wychowują się w swojej rodzinie. DZIĘKUJEMY!
Tydzień Edukacji Globalnej 2018 – podsumowanie
W dniach 19 - 23 listopada 2018 roku odbyła się już 20 edycja europejskiego Tygodnia Edukacji Globalnej pod hasłem: „Cele Zrównoważonego Rozwoju. Odpowiedzmy na wyzwania zmieniającego się świata!”
W naszej szkole po raz drugi podjęliśmy różne działania w ramach Tygodnia Edukacji Globalnej. Klasy I i II realizowały temat - Wokół praw dziecka. Dzieci poznały prawa jakie mają wszystkie dzieci niezależnie od płci, stanu zdrowia i zamożności rodziców. Uczniowie pracowali w grupach. Dzieci układały ilustracje z puzzli oraz zdania z rozsypanek wyrazowych. Po zakończeniu pracy grupy zastanawiały się, jak wytłumaczyć opracowane przez nie prawa dzieci. Gdy dziecku dzieje się krzywda, z pomocą muszą przychodzić dorośli. Dziecko powinno znać instytucje i osoby, do których może się zwrócić ze swoimi problemami. Dorośli mają obowiązek bezinteresownie udzielić mu wsparcia i niezbędnej pomocy. Z okazji Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka uczniowie przyszli do szkoły ubrani na niebiesko. Klasa I b odbyła podróż na plantację kakaowca na podstawie książki pt. „Tosia odkrywa czekoladę”. Dzieci uświadomiły sobie, jak wiele osób z różnych stron świata zaangażowanych jest w produkcję czekolady. Dzieci poznały też zasady sprawiedliwego handlu, który polega na tym, że robotnicy dostają uczciwą cenę za swoje towary .
W klasie II a był realizowany projekt z edukacji globalnej zatytułowany „Podróż dookoła świata”. Zajęcia miały uświadomić dzieciom, że każdy – niezależnie od tego, gdzie mieszka – ma takie samo prawo mieć czystą wodę do picia, wystarczającą ilość jedzenia, bawić się, chodzić do szkoły, pójść w razie potrzeby do lekarza. Choć wielu ludzi w Polsce nie ma pracy, skarży się na problemy zdrowotne i brakuje im pieniędzy, choć narzekamy na stan służby zdrowia i drogi, to należymy do najbardziej rozwiniętych krajów na świecie (36 miejsce na 188 krajów). Choć podręczniki są drogie i trudno dostać się do lekarza specjalisty, to wszystkie dzieci w Polsce chodzą do szkoły i nie umierają z powodu zwykłej biegunki, bo w razie potrzeby mają zapewnioną pomoc medyczną. W mediach najbiedniejsze kraje przedstawiane są w czarnych barwach i właściwie tylko wtedy, gdy dopada je kryzys: wojna lub klęska humanitarna. Ważne jest, aby dzieci poznały kraje z różnych stron, ich bogatą kulturę, kuchnię, piękną przyrodę. Wychowawca zachęca też rodziców, aby wraz z dzieckiem szukali wiedzy o świecie, wspólnie szukali odpowiedzi na pytania, oglądali mapy, zdjęcia, sprawdzali, skąd wzięły się nasze banany na podwieczorek, kawa na śniadanie, czy skąd pochodzą ubrania, które kupujemy w „sieciówkach”.
Podróż rozpoczęli od Azji. Odwiedzili już Indonezję, Nepal, Wietnam. Wybierają się w przyszłym tygodniu do Ameryki Południowej i Środkowej, a potem do Afryki. Oglądali filmy o danym kraju, szukali informacji w Internecie, wskazywali na mapie, uczyli się zabawy dzieci z danego kraju. Tworzyli foldery. Robili kapelusze noszone przez kobiety w Wietnamie. Czytamli książki o dzieciach mieszkających na różnych kontynentach. Są to książki Martyny Wojciechowskiej z cyklu „Dzieciaki świata”.
Klasa III b poznawała kontynent Afrykę., a szczegółowo omawiały Kenię. Na podstawie filmów, zdjęć zgromadziły najważniejsze wiadomości o roślinach, zwierzętach i samych mieszkańcach Kenii. . Poznały ich codzienne życie i kulturę. Najwięcej uwagi poświęcili życiu afrykańskich dzieci. Poznały ich gry i zabawy. Wszystkich zaciekawiły afrykańskie przysłowia i zagadki. Zauważyli, że nawet w odległych częściach świata dzieci mają swoje zabawy, często podobne do naszych. Podsumowaniem było wykonanie wspólnie plakatu o Kenii.
Klasa 4c realizowała projekt dotyczący zdrowego odżywiania. Zajęcia prowadziła pani promotor zdrowia. Uczniowie poznawali wartość składników odżywczych w produktach, dowiedzieli się co szkodzi zdrowiu i jak zadbać o zdrowy styl życia.
Klasa 7a na godzinie wychowawczej przeprowadziła dyskusję na temat: Jakie globalne zależności występują we współczesnym świecie?
20 listopada z okazji TEG odbyła się w klasie VIII b lekcja wychowawcza zatytułowana „Wielka pacyficzna plama śmieci”. Uczniowie dowiedzieli się o ogromnej wyspie plastikowych śmieci położonej w połowie drogi pomiędzy Hawajami, a Kalifornią na Oceanie Spokojnym. Bez zwiększenia świadomości o wpływie człowieka na wody oceanu, proces zanieczyszczania Pacyfiku będzie trwał. Podczas zajęć rozmawiali o odpowiedzialności jaką ponosi w tej kwestii każdy z nas. Potrzebujemy odejścia od jednorazowych tworzyw sztucznych, większej rozwagi i zastanowienia jakie skutki przynieść może bezmyślne pozostawianie plastikowych odpadów w miejscach do tego nie przeznaczonych. Obejrzeli film, który uświadomił uczniom, że każda pozostawiona na plaży rzecz wcześniej czy później znajdzie się w oceanie i że - jeżeli nie zmienimy naszych zachowań - to, według ocen ekspertów, do 2050 roku będzie w nim więcej tworzyw sztucznych niż ryb.
20 listopada uczniowie kl. VII b mieli zajęcia z pedagogiem nt. Prawa dziecka. Zapoznali się z pojęciami Konwencja Praw Dziecka, Rzecznik Praw Dziecka, Organizacja Narodów Zjednoczonych. Uczniowie dowiedzieli się, iż nie tylko oni mają swoje prawa, ale również dzieci na całym świecie, bez względu na kraj, w którym mieszkają, czy narodowość. Pedagog przypomniał uczniom, że z prawami wiążą się i obowiązki. Na zakończenie zajęć uczniowie obejrzeli przygotowaną wystawkę.
W ramach TEG, wspólnie z biblioteką szkolną, została przygotowana wystawa książek, czasopism pod hasłem – Świat, w którym mieszkam.