MIĘDZYNARODOWY MIESIĄC BIBLIOTEK SZKOLNYCH 

Relacja z przebiegu święta 

W październiku, jak co roku, planowane są różnorodne działania promujące bibliotekę szkolną. W tym roku święto było pod znakiem projektów i akcji, do których włączyła się nasza biblioteka. 

NOC BIBLIOTEK 

„Dawno, dawno temu w bibliotekach nie mieszkały zwykłe książki, dobrze Wam znane, tylko książki zaczarowane” – tak zaczynała się historia, którą usłyszeli uczestnicy Nocy Bibliotek w naszej szkole. Historia ta była początkiem bibliotecznego Escape Roomu. Uczniowie z klas piątych, podzieleni na dwie grupy, zmierzyli się z dziesięcioma zadaniami. Podczas ich rozwiązywania musieli wykazać się logicznym myśleniem, umiejętnościami językowymi i matematycznych a także spostrzegawczością. Przydała się również umiejętność sprawnego posługiwania się smartfonem i komputerem, ponieważ trzeba było odczytać informację ukrytą pod kodem QR, wysłać sms-a do osoby prowadzącej i zredagować tekst w odpowiednim programie. Rozwiązaniem każdej zagadki była wskazówka, gdzie należy szukać następnej łamigłówki. Po rozwiązaniu wszystkich zadań, na podstawie znalezionej mapy, uczniowie znaleźli skarb.
Nie była to jedyna atrakcja tej nocy. Po rozlokowaniu się w salach szkolnych uczniowie zmagali się z trudnymi do wymowy zdaniami i wierszami. Wypowiadanie wyrażeń typu: „Stół z powyłamywanymi nogami” czy „wyrewolwerowany rewolwerowiec” wywoływało salwy śmiechu. Wszyscy brali udział w zawodach sprawności językowej i świetnie się bawili.
Po kolacji i wspomnianym bibliotecznym Escape Roomie uczestnicy obejrzeli francuski film „Ptyś i Bill” w reżyserii A. Charolta i F. Magniera. Bill to rudy, niesforny spaniel, który marzy o nowym domu. Ptyś to rudowłosy chłopiec, który marzy o tym, by mieć psa. Ich spotkanie to początek niezwykłej przyjaźni i wielu zabawnych przygód, które nie raz wpędzą Billa i Ptysia w tarapaty. Projekcja filmu podczas Nocy Bibliotek była jedyną okazją do jego obejrzenia, gdyż nie ma go w ogólnodostępnej dystrybucji.
Ostatnie zajęcia odbyły się już w sobotni poranek. Uczniowie zapoznali się z historią zdobienia książek i sami próbowali ozdobić pierwszą literę swojego imienia. 

  

AKCJA „PANI Z BIBLIOTEKI POLECA” 

Akcja „Pani z biblioteki poleca… ” została zapoczątkowana w pierwszych dniach października. Całoroczna akcja szkolna polega na tym, że po ukazaniu się w szkole plakatu z polecanymi przez nauczyciela biblioteki książkami, wychowawca klasy wypożycza pozycję przeznaczoną dla danej klasy i odczytuje jej fragmenty podczas godzin wychowawczych. W tym miesiącu do akcji zostały wybrane opowiadania: 

Do klas 1 i 2 -   R. Piątkowska: „Gang słodziaków” 

Do klas 3 -  G. Kasdepke: „Kacperiada” 

Do klas 4 -  G. Kasdepke: „Detektyw Pozytywka” 

Do klas 5 -  M. Kruger: „Złota korona” 

Do klas 6 – A. Conan Doyle: „Zniknięcie młodego lorda”  

Do klas 7 – „Gorzka czekolada i inne opowiadania o ważnych sprawach” 

Do klas 8 – A. Czechow: „Opowiadania”

 

ZAJĘCIA W KLASACH 1-2 W RAMACH PROJEKTU „SŁODZIAKI Z BIEDRONKI” 

Spółka Akcyjna Jerónimo Martins Polska, do której należy sieć sklepów Biedronka, przysłała do szkoły zestaw książek „Gang słodziaków” R. Piątkowskiej. Na podstawie opowiadań zawartych w książce, biblioteka szkolna przygotowała i przeprowadziła zajęcia czytelnicze w klasach pierwszych i drugich. 

Zajęcia czytelnicze w klasach pierwszych 

Podczas zajęć pierwszoklasiści poznali tekst opowiadania „Królestwo”.  W swobodnej wypowiedzi określili,  jakie cechy według nich powinien mieć król. Na zakończenie zajęć, z przygotowanych przez bibliotekarza szablonów, stworzyli kolorowe korony. 

Zajęcia w klasach drugich 

Podczas zajęć uczestnicy poznali opowiadanie „Domek na plecach”. Rozmawiali o tym, co jest potrzebne do biwakowania. Próbowali chodzić z „plecakowym domkiem”. Na zakończenie zajęć uczniowie ozdabiali domki ślimaków na wydrukowanych kolorowankach.    

 

ZAJĘCIA W KLASACH ÓSMYCH W RAMACH AKCJI „PODARUJ WIERSZ”  

9 października 2019 roku uczniowie klasy 6 b, 7 a, 8 a i 8 b wzięli udział w ogólnopolskiej akcji społecznej "Podaruj wiersz", organizowanej przez Fundację im. Zbigniewa Herberta. Główną intencją akcji była budowa sieci relacji międzyludzkich oraz zwrócenie uwagi na poezję. Jak piszą autorzy akcji: „Przepisanie i podarowanie wiersza może być gestem przyjaźni lub wdzięczności, może dać duchowe wsparcie, nieść pociechę, podtrzymywać nadzieję. Jest to też intymny akt podarowania innym swojego czasu, swojej wrażliwości i obecności, której formą jest odręczne przepisanie wiersza, ofiarowanie go”. 

W naszej szkole akcja miała nietypowy przebieg - uczniowie klas ósmych podczas lekcji wybierali wiersze - do wyboru mieli zestaw 30 tomików poezji ze zbiorów biblioteki szkolnej. Następnie ósmoklasiści otrzymali specjalne papeterie, na których jak najstaranniej przepisali wiersze. Po skończeniu wręczyli swoją pracę uczniom z klas młodszych. 

  

ZAJĘCIA W KLASACH ÓSMYCH W RAMACH PROJEKTU „POROZMAWIAJMY. PROSZĘ!”  

Biblioteka Szkoły Podstawowej nr 2 w Łapach zakwalifikowała się  (jako jedna ze stu bibliotek z całego kraju) do projektu "PorozmawiajMY. Proszę!", którego organizatorami są Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego oraz Fundacja Kocham Polskę.  

Warunkiem przystąpienia do projektu było zorganizowanie zajęć z młodzieżą z wykorzystaniem przysłanej książki Mai Krӓmer i Karoliny Laube Krӓmer pod tytułem „Nieoczywista układanka polska” oraz udostępnienie książki czytelnikom. Książka ta to zbiór ponad 400 haseł – współczesnych i historycznych – które opisują sprawy dotyczące naszego kraju. W książce nie znajdziemy definicji, tylko krótkie teksty opisujące różnorodne zjawiska, fakty, przedmioty. Każdy temat może być pretekstem do przemyśleń albo do dyskusji.   

Zaplanowane zajęcia w klasach ósmych odbyły się 28 i 30 października 2019 roku. Na zajęcia zostały wybrane tematy aktualne – „Hejt”, „Czytelnictwo” i „Cmentarze”. Poniżej krótki opis, jak wyglądały zajęcia z projektu:  

„Hejt”  

  1. Poznanie tekstu z książki „Nieoczywista układanka polska”
  2. Wspólne redagowanie definicji omawianego słowa, z wykorzystaniem różnych źródeł
  3. Układanie „słownika” hejtu, składającego się z pospolitych słów, które niektórych mogą ranić (przeprowadzone metodą kuli śniegowej)
  4. Prezentacja pracy poszczególnych grup    

„Czytelnictwo”  

  1. Poznanie tekstu z książki „Nieoczywista układanka polska”
  2. Krótka dygresja na temat ciekawych książek i umiejętności czytania
  3. Po co nam książki? – wypisanie zalet książek, z pominięciem ich czytania
  4. Umieszczenie karteczek z pomysłami na wyrysowanej, wielkiej księdze  

„Cmentarze”  

  1. Poznanie tekstu z książki „Nieoczywista układanka polska”
  2. Wymiana doświadczeń i wiedzy na temat cmentarzy różnych wyznań
  3. Próba pisania epitafium na swój temat.  

Zajęcia w klasach ósmych pozwoliły uczniom spojrzeć na omawiane tematy w kreatywny sposób. Praca z książką była ciekawym i inspirującym doświadczeniem. Mam nadzieję, że uczniowie zechcą poznać całą książkę „Nieoczywista układanka polska”. 

  

ZAJĘCIA W KLASIE SZÓSTEJ W RAMACH PROJEKTU „WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE” 

Biblioteka szkolna po raz drugi zgłosiła się do ogólnopolskiego programu "Wychowanie przez czytanie - z dzieckiem w świat wartości", organizowanego przez Fundację "ABC XXI - Cała Polska czyta dzieciom". Uczestnikami programu są uczniowie klasy 6 a. 

Celem programu jest wspieranie rozwoju moralnego młodzieży oraz promocja czytelnictwa i wartościowej literatury. Pod opieką nauczycieli uczniowie będą omawiać istotę i skutki stosowania bądź zaniechania poszczególnych wartości moralnych, stworzą też krótkie prezentacje multimedialne przedstawiające wybrane przez siebie wartości. Najciekawsze prace multimedialne uczniów udostępnimy na stronie internetowej Fundacji. 

24 października odbyły się pierwsze zajęcia, podczas których na początku rozmawialiśmy o odwadze, po czym uczniowie wysłuchali opowiadania "Kacper" Katarzyny Terechowicz. Zamiast typowej dyskusji odbyło się posiedzenie sądu. Szkolna klasa zamieniła się w salę rozpraw. Skład sędziowski został wybrany w drodze losowania. Pozostali uczniowie zostali podzieleni na dwie grupy - grupa pierwsza twierdziła, że Kacper był odważny, a grupa druga, że nie wykazał się odwagą. Swoje argumenty przekazali Wysokiemu Sądowi, który wydał wyrok: Kacper nie był odważny.
Zajęcia były bardzo ciekawe, a uczniowie z powagą odgrywali swoje role. 

Kolejne zajęcia traktowały o szacunku. Po poznaniu tekstu Barbary Kosmowskiej „Szacun i gorzka czekolada” z książki „Gorzka czekolada i inne opowiadania o ważnych sprawach”, uczniowie zastanawiali się, kogo i co należy szanować. Po ciekawej dyskusji, podzieleni na grupy, wypisali wszystkie osoby godne szacunku. Na zakończenie zajęć chętni uczestnicy przedstawili dwie scenki dramowe na podstawie opowiadania. 

Na zakończenie programu uczniowie przygotują film, którego temat będzie nawiązywał do wybranej wartości moralnej. 

  

WYSTAWA „SZKOŁA PAMIĘTA O… NAUCZYCIELACH” 

25 października na parterze szkoły została wyeksponowana wystawa "#Szkoła Pamięta… o nauczycielach". Na wystawie pojawiły się zdjęcia ze starych kronik naszej szkoły oraz następujący tekst: 

„Uczyli w tych samych klasach, chodzili po tych samych, co my, korytarzach. Przejmowali się problemami ówczesnej młodzieży, drżeli o dalsze losy swoich wychowanków. Gorąco zachęcali ich do pilnej nauki.  

Nauczyciele z dawnych lat…. Wychowali wiele pokoleń dzieci, które dziś są waszymi rodzicami, dziadkami, pradziadkami. 

Nauczyciele z dawnych lat… wielu z nich nie ma już wśród nas.  

Nauczyciele z dawnych lat… dziś pozostały po nich jedynie wspomnienia i zdjęcia w kronikach. 

Poznajmy ich, bo jesteśmy im winni pamięć i szacunek.

KONKURS NA PROJEKT ZNACZKA POCZTOWEGO 

Biblioteka szkolna we współpracy z Polskim Związkiem Filatelistycznym ogłosiła konkurs 

"Projekt znaczka pocztowego" skierowany do uczniów klas trzecich oraz czwartych naszej szkoły. Głównym celem konkursu było rozbudzanie zainteresowania filatelistyką, kształcenie zdolności projektowych oraz plastycznych, a także zachęcenie uczniów do odwiedzenia biblioteki szkolnej. Zadanie konkursowe polegało na zaprojektowaniu i wykonaniu znaczka pocztowego. 

Z prac dostarczonych do biblioteki szkolnej wyłoniono 3 nagrody główne i 2 wyróżnienia. 

   

Tak przedstawia się realizacja Miesiąca Bibliotek Szkolnych w naszej placówce. 

Alicja Zgajewska

 

 



Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych 2019

Obchody święta w Szkole Podstawowej nr 2 w Łapach

 

Plan obchodów:

  1. Akcja „Pani z biblioteki poleca…”
  2. Nocowanie w szkole w ramach ogólnopolskiej akcji Noc Bibliotek (4/5 października)
  3. Konkurs na projekt znaczka pocztowego skierowany do uczniów klas trzecich i czwartych
  4. Zajęcia w klasach pierwszych na podstawie tekstu „Królestwo” R. Piątkowskiej w ramach konkursu edukacyjnego „Szkolne przygody Gangu Słodziaków”
  5. Zajęcia w klasach drugich na podstawie tekstu „Domek na plecach” R. Piątkowskiej w ramach konkursu edukacyjnego „Szkolne przygody Gangu Słodziaków”
  6. Zajęcia w klasie 6 a w ramach projektu „Wychowanie przez czytanie”
  7. Zajęcia w klasach ósmych w ramach projektu „PorozmawiamMY. Proszę!”
  8. Zajęcia w klasach ósmych i szóstych w ramach akcji „Podaruj wiersz”

Wszelkie prawa zastrzeżone © Szkoła Podstawowa nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Łapach

Realizacja: Superszkolna.pl

  • Dziecięcy Telefon Zaufania: 800 12 12 12