Nasza biblioteka zakwalifikowała się  (jako jedna ze stu bibliotek z całego kraju) do projektu "PorozmawiajMY. Proszę!". Celem głównym organizowanych działań jest:

1. zaproszenie do rozmów na tematy aktualne, ważne i ciekawe,

2. promowanie kultury wypowiedzi i otwartości na dialog pomimo możliwych różnic,

3. szerzenie wiedzy dotyczącej rozpoznawania i reagowania na dyskryminację i mowę nienawiści,

4. szerzenie wiedzy dotyczącej dezinformacji w mediach i walki z nią,

5. szerzenie wiedzy dotyczącej wyborów ogólnopolskich i wyborów do samorządów uczniowskich,

6. wprowadzanie nowoczesnych form pracy z książką w bibliotekach publicznych i bibliotekach szkolnych.

W naszej szkole zaplanowane zostały zajęcia z książką "Nieoczywista układanka polska", które odbędą się w klasach ósmych w październiku. Otrzymana książka będzie dostępna dla czytelników biblioteki szkolnej. 

Organizatorami ogólnopolskiej akcji są: Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego oraz Fundacja Kocham Polskę.



 

Realizacja projektu „PorozmawiajMY. Proszę!”

 

Biblioteka Szkoły Podstawowej nr 2 w Łapach zakwalifikowała się  (jako jedna ze stu bibliotek z całego kraju) do projektu "PorozmawiajMY. Proszę!", którego organizatorami są Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego oraz Fundacja Kocham Polskę. 

Warunkiem przystąpienia do projektu było zorganizowanie zajęć z młodzieżą z wykorzystaniem przysłanej książki Mai Krӓmer i Karoliny Laube Krӓmer pod tytułem „Nieoczywista układanka polska” oraz udostępnienie książki czytelnikom. Książka ta to zbiór ponad 400 haseł – współczesnych i historycznych – które opisują sprawy dotyczące naszego kraju. W książce nie znajdziemy definicji, tylko krótkie teksty opisujące różnorodne zjawiska, fakty, przedmioty. Każdy temat może być pretekstem do przemyśleń albo do dyskusji.  

Zaplanowane zajęcia w klasach ósmych odbyły się 28 i 30 października 2019 roku. Na zajęcia zostały wybrane tematy aktualne – „Hejt”, „Czytelnictwo” i „Cmentarze”. Poniżej krótki opis, jak wyglądały zajęcia z projektu: 

„Hejt” 

  1. Poznanie tekstu z książki „Nieoczywista układanka polska”
  2. Wspólne redagowanie definicji omawianego słowa, z wykorzystaniem różnych źródeł
  3. Układanie „słownika” hejtu, składającego się z pospolitych słów, które niektórych mogą ranić (przeprowadzone metodą kuli śniegowej)
  4. Prezentacja pracy poszczególnych grup   

„Czytelnictwo” 

  1. Poznanie tekstu z książki „Nieoczywista układanka polska”
  2. Krótka dygresja na temat ciekawych książek i umiejętności czytania
  3. Po co nam książki? – wypisanie zalet książek, z pominięciem ich czytania
  4. Umieszczenie karteczek z pomysłami na wyrysowanej, wielkiej księdze 

„Cmentarze” 

  1. Poznanie tekstu z książki „Nieoczywista układanka polska”
  2. Wymiana doświadczeń i wiedzy na temat cmentarzy różnych wyznań
  3. Próba pisania epitafium na swój temat. 

Zajęcia w klasach ósmych pozwoliły uczniom spojrzeć na omawiane tematy w kreatywny sposób. Praca z książką była ciekawym i inspirującym doświadczeniem. Mam nadzieję, że uczniowie zechcą poznać całą książkę „Nieoczywista układanka polska”.

 

  

Opracowanie zajęć i prowadzenie: Alicja Zgajewska


Wszelkie prawa zastrzeżone © Szkoła Podstawowa nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Łapach

Realizacja: Superszkolna.pl

  • Dziecięcy Telefon Zaufania: 800 12 12 12